there is an app for that.. maar niet voor ideeën!

Afgelopen dagen was het weer raak in New York. Het INMAN Real Estate Connect 2014 barstte los in het Hyatt hotel. Het makelaars en vastgoedmarketing event is een jaarlijks terugkerende plek om de nieuwe trends in de branche al vroeg op te pikken. ZZESTO is er dit jaar voor het eerst en kijkt geïnteresseerd en kritisch rond.

ICNY

Het event is opgebouwd rond drie pijlers: Agents, Brokers en Technology. En dat merk je. Na de plenaire ochtendsessies zijn de middagen gevuld met 3 losse sessie per onderwerp. In de VS is de makelaarsmarkt verdeeld in brokers en agents. De brokers als merk, enabler en facilitator en de independant agents als personal brand, hyper local, vaak onafhankelijk en op een 50/50 split in de deal met brokers. Een model dat in Nederland (op Woningadviseurs van Janetta Dorsman, natuurlijk ook aanwezig, na) nog weinig wordt toegepast. De belangrijkste trends die op de Connect te beluisteren zijn, zijn MILLENIALS, SPEED and VIDEO.

 

Millenials

Deze nieuwe doelgroep (onze Generation Y) zal in de VS naar verwachting binnenkort voor grote volumes gaan zorgen. Maar hun wensen en hun koopgedrag zijn anders dan de woonconsumenten van voorheen. Het klassieke makelen moet. Maar op de manier, op de timing en via de tools die de Millenials zelf willen. Online. Real time, transparant and personal. Daarnaast hebben de Millenials andere woonwensen, veel meer sociaal en door duurzame wensen gedreven.

Speed

Bijna alles draait om snelheid. Niet alleen het gemak en souplesse waarmee de talloze sprekers het podium op rennen, hun pitch doen en weer achter de coulissen verdwijnen, maar vooral de snelheid waarmee de dienstverlening aan woonconsumenten gaat. Moet gaan. Waar responstijden van 24u in het verleden nog goed en acceptabel waren, zijn voor de nieuwe doelgroepen response windows van 3 minuten normaal. Langer en je bent je klant kwijt. Misschien. En als je ‘m aan de lijn, in de chat, op Facebook of in je scherm hebt, dan verwacht de klant alle info. There and then. Right away.

En die snelheid is natuurlijk waar een indrukwekkende golf aan apps, tools en services op inspelen. Automatiseren. Delen. Insightful maken. Of, in het acquisitieproces, om leads beter te kunnen opvolgen.  Of leads smarter te maken. GPS, Big Data, mobile, daar zijn ze weer. De lijst met interessante tools is schier eindeloos en de agents lepelen ze allemaal zo op. Enkele toppers?

  • Floored, voor het gemakkelijk laten genereren van 3D modellen van nieuwbouwwoningen met echte fototrealistische interactieve walkthroughs.
  • Contactually, een teambased leadopvolgings, CRM system, simpel, snel, goedkoop.
  • CMA dog, voor het simpel generen van presentabele CMA (Comparative Market Analysis)  rapporten
  • Urbancompass, een nieuwe searchtool speciaal voor appartementen, mobile of course
  • 42floors, een kantoorruimte zoeksite, met een ongebruikelijk maar tot de bodem uitgetest en op klantwens afgestemde functionele opzet, en bijbehorende full-functional mobiele app

Video

Weinig verrassend, maar wel eensluidend. Iedereen roept het. Al veel langer, maar dit jaar gaat het er echt van komen. Video. In elke soort en maat, maar liefst bij elke woning een eigen specifieke video. De approach verschilt nogal, van zeer betaalbare ($9,95) geautomatiseerde plaatjes-bewegers, woning-info-verwerkers en lokale-data-erbij-plakkers als Animoto of OnVedeo tot het Patrick Lilly Team. Die met een wijkspecifieke website een SEO en contentstrategie voeren en met originele, kwalitatief hoogwaardige video en humor een soort anchorman neerzetten. De buzz is compleet. Video moet. Ik vermoed dat naast de soms toegevoegde visuele kwaliteiten van een videopresentatie, vooral de positieve invloed die video op je search ranking (SEO) geeft van doorslaggevend belang lijkt.

Visie?

En verder? Moet er iets anders in de business? Nee natuurlijk. Amerikanen kunnen keihard werken. Denken groot. Leven hun dromen, halen stuk voor stuk miljoenen op voor de tech startups en make the success happen. En omdat ‘slechts’ gaat om de match tussen woning en woningzoekende wordt het verschil in New York gemaakt op drive, speed, passion, flexibility en always-on-ness.

Voor typisch Hollandse problemen als nieuwbouw, conceptontwikkeling, functiemenging en herbestemming hebben ze ook in the Big Apple geen kant en klare oplossing. There is an app for that gaat op voor tools. Niet voor ideeën.

Gelukkig maar.

 
 
 

Opmerkingen:

Advertenties

About dutchanddonts

Effectieve, vernieuwende en onderscheidende communicatie. Merken, concepten en realisatie. Voornamelijk in de wereld van vastgoed en ruimtelijke ontwikkeling.
Dit bericht werd geplaatst in amsterdam, communicatie, gebiedspromotie, makelaar20, makelaardij, marketing, stefan noordhoek, vastgoed, vastgoedcommunicatie, zzesto.com en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s