What if

Image

What if?

‘What happens if we invest in developing our people and they leave us?’ 

Vandaag zag ik via Timehop een krabbeltje van mezelf terug dat ik precies een jaar geleden maakte bij een quote die ik toen ergens tegenkwam. ‘What happens if we invest in developing our people and they leave us?’ vraagt de man aan het bureau. ‘What if we don’t and they stay?’ antwoordt de kennelijk nogal eloquente en assertieve collega.

Een mooier antwoord is bijna ondenkbaar. Inhoudelijk raker kan niet. Compacter mag niet. Cooler lukt niet. Zouden we niet allemaal maar al te graag zulke gedachten hebben? Met regelmaat? En ze ook nog eens zo indrukwekkend weten te verwoorden? Want op de een of andere manier zijn het altijd anderen die er op komen. Gevierde auteurs. Geciteerde denkers. Briljante geesten. Wat als wij toch ooit eens zelf…

What if.

Ik ben er echter van overtuigd dat die vraag én de moed om eens echt verder te denken in de richting die wellicht niet die van jou is, opeens deuren opent. Naar nieuwe ruimten of nieuwe vergezichten. Geneigd als we zijn om de ideeën van de ander, als ze niet de onze zijn, direct te weerleggen. En te focussen op de argumenten die onderbouwen dat onze ideeën beter zijn.

What if. En dan eens met de ander meebewegen. Om wellicht van daaruit juist een hele nieuwe blik op de dingen te krijgen. Dat zouden we vaker moeten doen. Het doet me denken aan improvisatietoneel, waarbij het accepteren van elkaars ‘spelideeën’ essentieel is voor elke onderlinge dynamiek.

Onlangs ging een buitengewoon interessante opdracht voor ons bureau tegen onze verwachting in niet door.
Onze voorgestelde vanzelfsprekend bijzonder intelligente-drie-punt-nul-so-lo-mo-marktverkenning-slash-conceptontwikkeling-slash-merkontwikkeling paste toch niet in de meer locatiegedreven ideeën van de opdrachtgever. Pas na het verbijten van onze teleurstelling was er ruimte om te denken. Wat als het hebben van een grondpositie eigenlijk helemaal niet in één lijn ligt met een open verkenning van alle mogelijkheden? En voor wie is een dergelijke verkenning dan wél interessant en wat zijn dan eigenlijk wél cruciale voorwaarden? Pas toen we durfden te overwegen dat de opdrachtgever deels een punt had, zagen we de echte mogelijkheden. Sindsdien ratelen de mailservers, ronken de Dropboxaccounts en zijn de Business Model Canvases niet aan te slepen op ZZESTO headquarters, maar dat snapt u natuurlijk.

What if… the other one is right?
Or partly right?

Ik weet zeker dat als we ons die vraag wat vaker stelden, dat we geregeld op dezelfde briljante inzichten als de staande man in het schetsje zouden komen. Echt. Zullen we het gewoon doen? Vanaf vandaag? Hebben we gelijk weer een beetje aan onze persoonlijke ontwikkeling gedaan. Voor eventjes dan.

 

Deze blogpost werd op 25 september 2013 als gastblog op de site van PROCORE gepubliceerd.

 

Advertenties

About dutchanddonts

Effectieve, vernieuwende en onderscheidende communicatie. Merken, concepten en realisatie. Voornamelijk in de wereld van vastgoed en ruimtelijke ontwikkeling.
Dit bericht werd geplaatst in communicatie en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s