Verhalen op het perron

blog-stefan-juni-800x400

Storytelling, een vak apart

“Hoe feller. Hoe beter. Maar wel ff wennen hè? Gewoon er iets onderdoor kijken en oogcontact maken met de eerste rij”, Jan Jaap van der Wal keek geoefend en gemakkelijk het minuscule zaaltje in van ‘het Perron’. De Jordaan heeft geen station, maar wel een Perron. Er zijn nooit vertragingen, geen poortjes of conducteurs. Wel een piano, een toneeltje, bar en plek voor 20 man publiek. Meer niet. “Sommigen hebben het talent om het te zien liggen. En het op te pakken en te gebruiken”, ging Jan Jaap door. Zijn gehoor, de deelnemers aan de masterclass, knikte bewegingsloos en maakte mentale notities.

Volgens mij staan we veel vaker dan we denken ‘op het podium’. En echt niet alleen als we voor ons werk de bullets van een Powerpoint doorklikken of met de kennis-van-2011 ons gehoor proberen te imprezineren met misselijkmakend gezoom en gedraai.

Elke keer dat we onze ideeën delen, dat we iemand proberen te overtuigen, of dat we onze plannen willen toetsen, staan we ‘op het podium’. Vertellen we een verhaal.

Eén voor één beklommen de deelnemers het kleine podiumpje om hun anekdote te brengen. Hun grap te maken. De verhalen waarvan ze thuis hadden besloten dat het behoorlijk hilarisch was en dat ze die best over het voetlicht durfden brengen. De vaak met medelijden doordrenkte minimale applausjes maakten de deelnemers een voor een duidelijk dat datgene wat thuis zo sterk en meeslepend had geleken, in het felle toneellicht vaak te lang, onduidelijk en alles behalve grappig bleek. Trefzeker legde Jan Jaap de vinger op zere plekken, bracht ritme waar uit de maat werd verteld en humor waar niemand het had zien liggen.

Op precies dezelfde manier hebben de organisaties en inhoudelijke professionals in onze branche ook hulp nodig om de verhalen van hun initiatieven en plannen beter te maken. Om de essentie te zien. Om kleur en contrast, om waarheid en emotie in de boodschap te brengen. Om mensen te bewegen. We vertellen elkaar al sinds de oudheid verhalen. Eeuw na eeuw. Generatie op generatie. En als we het hebben over transitie, transformatie en vernieuwend bouwen, over authenticiteit en dialoog, zullen we moeten starten met verhalen. Simpel. Want alleen een goed verhaal kan het toneellicht aan.

En Jan Jaap. Maar die zit er op.


Deze blogpost is op 3 juli 2013 als gastblog op de site van PROCORE gepubliceerd.
Zie ook
http://www.procore.nl/actueel/gastblog-verhalen-op-het-perron/

Advertenties

About dutchanddonts

Effectieve, vernieuwende en onderscheidende communicatie. Merken, concepten en realisatie. Voornamelijk in de wereld van vastgoed en ruimtelijke ontwikkeling.
Dit bericht werd geplaatst in amsterdam, blog, communicatie, emotie, fun, inspiratie, marketing, stefan noordhoek, vastgoed, vastgoedcommunicatie, verbazing, zzesto.com en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s