Wat je ziet. Is er niet altijd.

Wat we zien. Of wat we denken te zien. Dat is er. Dat delen we. En wordt al gauw waarheid. Soms te gauw. Denk ik. Afgelopen maandag zag ik deze tweet van Roos van Vugt langskomen (Roos is sowieso zeer de moeite van het volgen waard, al was het alleen al vanwege haar wekelijkse wissel van werk- naar weekend-ava). “gek die dichtheid in NL op Twitter?” zei ze en discussieerde er nog wat over door. Maar het was al laat en zoveel kritische èn heldere denkers waren niet meer online.

Nu ben ik al sinds ik in 1998 ‘Visual Explanations’ van Tufte las geïnteresseerd in data visualisatie. En wat daarin mis kan gaan. Dat er in Nederland veel wordt getwitterd wilde ik wel aannemen, maar dat het verschil zo groot was? Dat verbaasde mij misschien nog wat meer dan Roos. Of dan Roel. Dus moest ik het ook echt even uitzoeken.

Wat is het geval? Het Flowingdata blog toonde een overzicht van de intensiteit van het gebruik van Twitter. Op een kaart van Europa. Gekleurd op taal. En zelfs de auteur van de post vroeg het zich letterlijk af: “Especially in the Netherlands, where the tweet dispersal seems to be abnormally dense in that area. What’s going on over there?” What is going on over there? Wat doen we hier met z’n allen op dat Twitter? Het lijkt echt bizar, kijk maar:

Nederland als het absolute gloeiende twittermiddelpunt van Europa. En ja, natuurlijk is het hier allemaal wat dichtbevolkter. Wat is er aan de hand? Gelukkig was de infographic op best hoge resolutie beschikbaar. Dus ingezoomd zag ik het volgende:

Nederland is niet meer de volgelopen cyaankleurige vlek, maar bestaat uit intense pixels. Maar eigenlijk bestaat de London regio van Engeland uit ook heel veel pixels, alleen zijn die van het type ‘niet zo vreselijk intens grijs’. Het vermoeden is duidelijk. Als de kleur van het Engelse taalgebied toevallig ook cyaan was geweest, hoe had het plaatje er dan uitgezien? Nou, ongeveer zo:

En ja, dit is een benadering en – ik geef het toe – misschien heeft mijn briljante collega Hendrik een en aander net iets te heftig ge-color-replaced. Maar je ziet wat er gebeurt. Er is niets speciaals met Nederland. Niets specialers dan dat ze toevallig één van de meest contrasterende kleuren tov de zwarte achtergrond hadden gekregen. En ja, Nederland is dichtbevolkt. Maar dat wisten we al.

Dingen zien die er niet echt zijn. Omdat de vertaling en verbeelding die we kozen de uitkomst beïnvloedden. Soms heel sterk. Soms gevaarlijk. De ‘waarheid’ is zo snel geliked, geplust en geshared dat we er best een beetje voorzichtig mee mogen zijn.

Zullen we kritisch blijven met z’n allen?

About dutchanddonts

Effectieve, vernieuwende en onderscheidende communicatie. Merken, concepten en realisatie. Voornamelijk in de wereld van vastgoed en ruimtelijke ontwikkeling.
Dit bericht werd geplaatst in amsterdam, blog, communicatie, emotie, inspiratie, marketing, Social Media, stefan noordhoek, vastgoedcommunicatie, verbazing, zzesto.com en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 Responses to Wat je ziet. Is er niet altijd.

  1. blij dat ik niet blondT was (ben)… en iedereen gilde die dag dat NL zoveel twitterde, er klopte al iets niet, dank dat je het verder hebt uitgeplozen!

  2. cees schreef:

    True true, daarom neem ik niks meer serieus, behalve mijzelf!

  3. niek schreef:

    tssss dan alsnog heeft nl de meeste tweets, gelijk aan grote steden als p;arijs enzo.. en precies langs de grens… puhhh

    • dutchanddonts schreef:

      Ja tuurlijk precies langs de grens, want er is op taalinstelling geselecteerd voor kleur :-) Nederland is dichtbevolkt, en ja, we twitteren ook nog best aardig wat. Dus samen met een fel kleurtje lijkt het alsof we het centrum van Europa zijn. Las trouwens eerder deze week een onderzoekje dat NL 3e intensief twitterde vd wereld. Als ik het linkje nog vind, zal ik het hier delen.

  4. Johnb699 schreef:

    When I originally commented I clicked the Notify me when new comments are added checkbox and now every time a comment is added I get 4 emails using the same comment. Is there any way you may take away me from that service? Thanks! ddbkddgeceak

Geef een reactie

