The real Google+ appeal? It’s new.

Sinds de start van Google+ ben ik er bij hoor. Op 1 juli werd ik uitgenodigd. En zit ik erbij. Invites. Beta. Het mocht mij niet deren. Ik ben een Google Plusser. En was waarschijnlijk één van de eerste van de 10 miljoen die er 1 week later ook al bij hoorden. Denk ik.

Al sinds het begin van Google+ heb ik me afgevraagd wat er nu eigenlijk zo nieuw aan is. Heb een heel aantal artikelen gelezen. Van Jeff Jarvis tot Roos van Vugt. En insights in mijn nieuwe (zoveelste) timeline. Van collega vastgoedcommunicatie meneer Boris Geheniau via Leadgeneration guru Norbert Koopen tot de getalenteerde (maar op Google+ helaas nog met een maskertje getooide) uitvaart fotografe Muriel Janssen. Allemaal zijn ze enthousiast. En zoekend. Maar ik kon er tot vandaag niet echt de vinger achter krijgen. Wat is er dan zo nieuw aan? De meeste inhoudelijke noviteiten komen neer op:

  1. publiceren naar kringen (oh nee, die kenden we eigenlijk al als de groepen van Facebook)
  2. selectieve timeline via kringen (oh nee, dat waren de lists van Twitter al)
  3. hangouts (nu ja, dat zijn eigenlijk de groep Skype chats van Facebook)
  4. betere integratie in Google zoekresultaten (zeker Norbert, maar is dat nu echt een voordeel voor de gebruiker van Google+?)
  5. +1.. tja, that one I like.

En dat was het wel zo’n beetje.

Inhoudelijk eigenlijk niets nieuws dus. Totdat het kwartje viel. Het enige echte nieuwe aan Google+ is.. dat het nieuw is. Een nieuwe gelegenheid om bij een voorhoede te horen. Niet achteraan te sluiten bij die harde kern Twitteraars en ICQ’ers die je al jaren voor gingen. Maar vooraan mee te rennen over de nieuwste timeline. Instagram via Instadrop aan Dropbox koppelen en met Picasa in realtime met je webalbums synchen die je natuurlijk met je timeline shared (zoals ik gisteren deed, hier de uitleg). Ik ren gezellig een eindje mee. Kijk om me heen en zie sommigen nog wat aarzelend wandelen, sommige koortsachtig in hun achteruitkijkspiegel turend, hopend dat de de achterblijvers nog ver weg zijn, verbeten naar een nieuwe eindstreep accelereren. Google+ is niets meer (maar ook niets minder) dan het nieuwe hippe restaurant waar je ook gegeten moet hebben. Waar je gezien wil worden. En waarvan – als straks jan-en-alleman er gaat eten – je met een tevreden gevoel kan zeggen: daar was ik al toen het nog speciaal was. Toch?

Eens even kijken waar ik ga eten vanavond.

About dutchanddonts

Effectieve, vernieuwende en onderscheidende communicatie. Merken, concepten en realisatie. Voornamelijk in de wereld van vastgoed en ruimtelijke ontwikkeling.
Dit bericht werd geplaatst in blog, communicatie, emotie, fun, GooglePlus, inspiratie, Instagram, irritaties, marketing, Social Media, stefan noordhoek, Twitter, vastgoedcommunicatie, verbazing, zzesto.com en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 Responses to The real Google+ appeal? It’s new.

  1. Boris Geheniau schreef:

    Stefan,
    Hartstikke leuk stuk…ben er qua Google Plus ook nog niet helemaal uit. Het heeft een aantal aangename gebruikersdingetjes, inderdaad zijn er overeenkomsten met bestaande netwerken. Ik ben nog wel opzoek naar de grote “killer”: wat maakt Plus nu zoveel beter dan de bestaande netwerken…keep ya posted

    • dutchanddonts schreef:

      Thanks Boris. Ik hou me aanbevolen voor de ‘killer’. PS. Als je weer eens in de buurt van 020 bent, altijd welkom op zzesto HQ voor een lekkere koffie. Of anders eens een drankje in de stad doen?

  2. Leuk stuk! En je hebt ook zeker een punt. Eigengeilerij en nieuwsgierigheid zijn denk ik twee grote drijfveren om Google op te pakken.

    Er is wel een wezenlijk verschil met fb: je hoeft geen vrienden te worden; je volgt mensen net als op twitter (los van hoe innovatief je dat wilt noemen, het is anders).

    Het is al wel snel druk in dit nieuwe restaurant (of beter: cafe). Ben erg benieuwd of de andere kroegen daar last van krijgen. Net als euro’s kun je je tijd en aandacht immers maar één keer uitgeven.

Geef een reactie

