Marketing, tja zo kan het ook!

Dit bericht verscheen eerder op zzesto.com.

Pure oplichting onder de noemer ‘direct marketing’ of ‘agressieve acquisitie’.

[update: vanwege privacyredenen van de familie hebben we de echte naam vervangen door een fictieve naam en de links verwijderd].

Eens in de zoveel tijd is het weer zover. Een oplichter meldt zich. “De telefoon gaat. Met Business Marketing Services. Er was al contact geweest met een collega over de opzegging van een abonnement van een vermelding in de regionalezakengids.nl, of de fax al binnen was? En of we ‘m even konden ondertekenen en terugfaxen? En – dat moest eerlijk gezegd – dan werd de verpichting dus niet [we herhalen ‘niet’ red.] tot en met 2012 doorgevoerd, maar al een jaar eerder, namelijk precies over 12 maanden afgebroken. De fax kon ook best nog even worden nagestuurd. Kijk, daar was ‘ie al.”

Hoewel we deze oplichterspraktijk gelukkig al van verre zagen aankomen zijn er helaas elke dag vele andere bedrijven die er wèl intrappen. Zich laten misleiden en hun bedrijf voor 12 maanden en precies €1.188 per jaar in een één of ander nietszeggende website laten opnemen.

In tijden van Social Media, web 2.0, burgerjournalistiek, eigen initiatief en eigen verantwoordelijkheid, waarmee iedereen in principe uitgever van zijn eigen content kan zijn, is het juist moeilijker om de betrouwbaarheid van bronnen in te schatten. En is het juist lastiger te beslissen wie je wil geloven. En zijn het dit soort bedrijven, zijn het mannen als Willem Jan Haastsnor [naam op verzoek gefingeerd] – de eigenaar van het bedrijf dat ons belde – die weerzin, weerstand en scepsis veroorzaken. Jammer. Maar het is kennelijk niet anders. Het zit in mensen. Ook in u en mij. De één alleen wat meer dan de ander.

Maar goed, wat te doen? Gewoon de fax in de prullenbak en door? We vonden het tijd voor een open brief. Komt ‘ie  Willem Jan.

Hé Willem Jan. Bedankt voor je als opzegging vermomde opdracht. De mogelijkheid om voor bijna 1200 euro een jaar lang en zeker niet gevonden te worden op je verdrietige website regionalezakengids.nl. Zoals je begrijpt zullen wij er geen gebruik van maken. Maar omdat wij geloven in een ander businessmodel hebben wij besloten de vermelding van jouw bedrijf (Business Marketing Service en dat van nog een aantal andere bedrijven op hetzelfde adres) geheel kosteloos wèl in onze database op te nemen. Mooi is dat hè? Nemen we gelijk een beetje in-depth-info op over jullie werkwijze, KVK gegevens, adresgegevens (grappig trouwens dat jullie consequent overal het postadres van een vestiging van Royal Haskoning gebruiken en jammer dat zelfs het KvK niet meer weet waar je woont..). En als je wilt nemen we ook nog de branche of specialisatie mee waaronder mensen jullie het beste kunnen terugvinden.

* Als je van de gratis vermelding wilt afzien kun je ons natuurlijk altijd faxen op 020-2050996.

bedrijfsnaam Business Marketing Services
website www.regionalezakengids.nl
eigenaar Willem Jan Haastsnor
adres Ja, dat is lastig. Op veel van z’n websites gebruikt Willem Jan het postadres van een vestiging van Royal Haskoning, niet echt de loods van waaruit hij zelf daadwerkelijk bedrijven bestookt met frauduleuze faxen en telefoontjes. Maar in zijn KvK vermelding staat de Stockholmstraat te Veendam. Een spannende lokatie. Niet. Wel raar eigenlijk dat zelfs de KvK nalaat te verifiëren of een adres eigenlijk wel redelijkerwijs aan iemand kán toebehoren..En als we het toch over adressen hebben. Gek genoeg weet de KvK ook niet meer waar Willem Jan woont. Zijn laatst bekende adres was [op verzoek van de zus van  Willem Jan verwijderd, ook zij en zijn ouders hebben het contact met hem verbroken], waarschijnlijk zijn ouderlijk huis, maar wellicht ook verzonnen. Voor geïnteresseerden: het huis staat te koop en het is [link verwijderd, om dezelfde reden]. Sterker nog, het schijnt net verkocht te zijn.
vermelding Fraude-specialist, goed met faxen en nabellen. En, oh ja, facturen natuurlijk.
bijzonderheden Het is eigenlijk best bijzonder dat Willem Jan nog steeds doorgaat. Al veel vaker zijn er meldingen gedaan van fraude, misleiding en bedrog, maar het lijkt hem niet te deren. Op spookfactuur.nl, op het fraudemeldpunt.nl, op websites van losse (bijna) slachtoffers zoals MARVEL en zelfs op de eigen website van www.regionalezakengids.nl (slim hoor  Willem Jan, aangifte tegen je eigen spookfacturen doen) maakt men al jaren melding van zijn praktijken. Maar Willem Jan belt moedig door. En faxt. Maar dat is logisch.
oproep Mochten er mensen zijn die Willem Jan persoonlijk kennen, zouden ze hem ertoe kunnen bewegen op te houden met z’n zaakjes? Dat is echt voor iedereen veel leuker. Moeten we daarna alleen nog even die andere 135.394 charlatans aanpakken.
downloads KvK uittreksel BMS [PDF]
De ‘opzeggingsfax’ [PDF]
Eerdere ‘spookfactuur’ [PDF]

*) Mocht één van de genoemde bedrijven ten onrechte door ons in verband zijn gebracht met Willem Jan Haastsnor, vragen we even contact op te nemen. We zullen na verificatie direct aanpassingen in bovenstaande tekst doorvoeren.

Advertenties

About dutchanddonts

Effectieve, vernieuwende en onderscheidende communicatie. Merken, concepten en realisatie. Voornamelijk in de wereld van vastgoed en ruimtelijke ontwikkeling.
Dit bericht werd geplaatst in communicatie, inspiratie, irritaties, verbazing en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

One Response to Marketing, tja zo kan het ook!

  1. dutchanddonts schreef:

    UPDATE: op verzoek van de zus van Jan Willem is de vermelding van het (ouderlijk) adres verwijderd. Zij en zijn ouders hebben het contact met deze succesvolle ondernemer ook al jaren verbroken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s