Vastgoed marketingbureaus hebben makkelijk praten..

Een tikje onwennig. De sleutels van het prachtige pand in je hand. Twee setjes van vier. Mooi. Gaaf hoor. Een klein lijstje opleverpunten, maar dat komt wel goed..

Het pand is geweldig en de plannen begonnen al jaren geleden. Samen met de zakenpartners het plan opgepakt om zelf een kantoorpand te ontwikkelen. Grondonderhandelingen, architectuur, het zoeken van mede-investeerders-streep-opdrachtgevers, oftewel ondernemers die het zagen zitten. De kansen, maar ook de risico’s. Een periode van plannen maken, ontwikkelen, vergaderen, bouwen, nog meer vergaderen en stukje bij beetje het gebouw tot leven te zien komen. En sinds dit voorjaar staat het er. Af. Mooi te zijn. De duidenden voorbijrijdende auto’s op de Ring A10 te spiegelen in zijn wonderlijke driehoeken.

En dan? Dan ben je op zoek naar een huurder. Of twee eigenlijk. De eerste is er al. Een mooi bureau op het grensvlak van kunst en bedrijfsleven. Maar voor de mooiste nog beschikbare ruimte van het pand, op de kop, aan het water, met rondom zicht op water en die heerlijke kleine bewegende autootjes in de verte, zoeken we nog. He, een prima communicatie-projectje. Kolfje naar de hand van ZZESTO, zou je zeggen. En juist op dat moment besef je hoe gezond het is om regelmatig van perspectief te wisselen. Letterlijk de belangen van je opdrachtgever te voelen. En nog sterker voelen we ons bevestigd in de drang naar effectiviteit, resultaat. Exposure? Prima, maar niet als doel op zich. Zichtbaarheid? Graag, maar wel voor de relevante doelgroep? Makelaar. denken we mee? Gaan we er ook voor? Zijn we helder over nut-en-noodzaak? Hoe gaan we de mensen naar het pand krijgen? Want we weten dat ze daar verliefd worden.

Acties. Guerilla. Simpel. ‘Ik mail het gewoon even rond onder m’n vriendjes’. Alles is het overwegen waard. De kleine dingen gewoon doen. Ervan leren. De grote dingen overwegen. En kiezen. Simpel toch?

Nee, niet simpel. Met het duidelijke maar sterke belang van het eigendom in je achterhoofd, voel je opeens hoe makkelijk de valkuil is om ‘gewoon nog beter uit te leggen waarom het object zo gaaf is’. Daartegen weerstand bieden betekent ongebruikelijke opties kiezen. Inhoudelijk en voor wat betreft de communicatie. Betekent klein durven zijn waar het kan. En groot waar het werkt. Niet in die valkuil stappen betekent eigenlijk, ‘je in de ander verplaatsen’. En dan bedoel ik niet de opdrachtgever, de eigenaar of ontwikkelaar. Dat was makkelijk en leerzaam. Dat was ikzelf. Maar in de klant. Zo simpel..

Niet dus.. wordt vervolgd.

Advertenties

About dutchanddonts

Effectieve, vernieuwende en onderscheidende communicatie. Merken, concepten en realisatie. Voornamelijk in de wereld van vastgoed en ruimtelijke ontwikkeling.
Dit bericht werd geplaatst in amsterdam, communicatie, marketing, stefan noordhoek, vastgoed, vastgoedcommunicatie, verbazing en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s