Zeker en vast!

Zeker en vast, zeggen de Belgen. Daar bedoelen ze mee: vast en zeker, zo gaat het gebeuren. Reken erop. Omgekeerd zeggen we in Nederland hetzelfde. En bedoelen we hetzelfde. Op de een of andere manier heeft ‘vast’ een sterke gevoelswaarde. Vast staat voor betrouwbaar, degelijk, stevig. Rotsvast. Houvast. Van stavast. En tegelijk staat het ook voor het onprettige zoals in ‘vastgeroest’ en ‘vast zitten’. Twee associaties, positief en negatief, die afhankelijk van de situatie en persoon de lading van het woord ‘vast’ zullen bepalen.

En ‘vastgoed’ dan? Een gevoel van ‘rotsvast’ en ook nog eens ‘goed’? Een belangrijk deel van de maatschappij zal eerder denken aan vastgoedfraude, aan foute makelaars, snel geld of aan de economische crisis. Een branche is net een merk. En het gevoel dat mensen hebben zodra ze aan je branche denken is daarin bepalend. Een merk bestaat niet in visies, nota’s, missies en visies. Maar ook niet in brochures, spotjes of bouwborden. Het bestaat in de buik van je doelgroep. Zo is er voor de branche nog wel het een en ander te winnen. Lijkt me.

Maar niet alleen in de uitstraling van de totale branche is er werk aan de winkel. Juist bij het ontwikkelen van nieuwe plannen is er steeds meer de behoefte om veel meer vanuit de markt te denken. In een overgang van een aanbod- naar vraaggestuurde markt is het eindelijk noodzaak geworden om al in het vroegste stadium na te denken over de ‘identiteit’ van het plan, de ‘positionering’ ervan en de vertaling naar een creatief concept. Uitgewerkt in de daadwerkelijke stenen zelf; programma, prijsstelling, architectuur. En daarmee succesvol te communiceren. Relevant. Onderscheidend. Waardevol. Wat voor vrijwel elk ander vakgebied al sinds lange tijd uitgangspunt is, de volwassen integratie van marktdenken en productontwikkeling, is voor ‘onze’ branche nog nieuw. Onwennig. Maar met mooie kansen.

Ik zie uit naar dit nieuwe tijdperk. Waarin de rollen weer opnieuw moeten worden bepaald. Oude stramienen niet meer blijken te passen. Waarin de toegevoegde waarde van partijen opnieuw tegen het licht moet worden gehouden. Processen heroverwogen. Versneld. Sterker iteratief gemaakt. Maar waar de mogelijkheden voor het oprapen liggen voor partijen die buiten de gebaande paden durven te lopen. Nieuw coalities, nieuwe plannen en nieuwe modellen durven uit te proberen.

De wereld verandert. Mensen veranderen. Maar we willen ergens wonen. Ergens werken. Een dak boven ons hoofd. Een glimlach op ons gezicht als we naar binnen lopen. Een gevoel van thuis. Op welke manier dan ook. En dat blijft!

Dutchanddonts is een blog waarop ik – en hopelijk binnenkort ook anderen – onze kijk op de ontwikkelingen op het gebied van vastgoed en ruimtelijke ontwikkeling geven. Kijkend voornamelijk naar communicatie & marketing. Van positionering tot nieuwe media. Van gebiedsontwikkeling tot object promotie. En altijd met een nieuw inzicht, idee. Een verfrissende combinatie. Opwinding. Of een vraag aan de lezer.

Advertenties

About dutchanddonts

Effectieve, vernieuwende en onderscheidende communicatie. Merken, concepten en realisatie. Voornamelijk in de wereld van vastgoed en ruimtelijke ontwikkeling.
Dit bericht werd geplaatst in stefan noordhoek, zzesto.com en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s